Marketing

Wat moet je weten over de zichtbaarheid op Google?

Hoewel we jaren terug nog weinig wisten van de online wereld, is deze tegenwoordig niet meer te missen. Door middel van de online platformen, kunnen we contact zoeken met mensen, onszelf informeren en vermaken. Als bedrijf kun je dus veel halen uit de online wereld en het is dus belangrijk om hier ook aandacht aan te besteden. Een van de onderdelen die veel mensen gebruiken, is een zoekmachine zoals Google. Als bedrijf dus handig om hier bovenaan te komen, maar hoe zorg je daarvoor? Hieronder lees je daar meer over!

Zichtbaarheid door SEA

Er zijn verschillende manieren om zichtbaar te kunnen worden op Google. Een van deze manieren is door middel van SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising en is een advertentieprogramma dat opgericht is door Google zelf. Wanneer je gebruik wilt maken van SEA moet je hiervoor betalen, maar daardoor kun je wel als het ware reclame maken. Met dit advertentieprogramma, kun jij op specifieke zoektermen adverteren. Op deze manier biedt Google bedrijven de mogelijkheid om bovenaan in Google te komen. Deze advertenties worden namelijk bovenaan getoond in de Google zoekresultaten. Dit betekent dat potentiële klanten, die gebruik maken van de zoekmachine, deze bedrijven snel zien staan. Hierdoor is dit een goede manier om meer te verkopen en bekendheid te genereren.

Zichtbaarheid door SEO

Ook kun je zichtbaarheid op Google creëren door middel van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en komt neer op zoekmachine optimalisatie. Je optimaliseert een website, zodat deze goed scoort in de organische zoekresultaten van Google. Deze zoekresultaten zijn gratis vertoningen. Het is belangrijk om de positie en de resultaten van Google te verbeteren. Om tot de hogere posities te komen en deze te behouden, moet er tijd en mankracht in geïnvesteerd worden.  Dit maakt SEO dus niet volledig 'gratis', terwijl dit wel soms wordt gedacht.

Het gebruik van linkbuilding

Binnen SEO kan er gewerkt worden met linkbuilding. Linkbuilding is een methode om hogere posities te behalen en dus meer zichtbaar te worden op belangrijke zoekwoorden in Google. Linkbuilding kun je verdelen in interne en externe linkbuilding. Binnen externe linkbuilding kun je gebruik maken van  backlinks. Dit zijn externe links op andere, populaire, websites die linken naar jouw website. Wanneer jij veel backlinks hebt, ‘beloont’ Google dit met een hogere positie in de zoekresultaten. Wanneer je hoog wilt komen in Google, is het belangrijk dat je website autoriteit heeft. Deze autoriteit bouw je op door linkbuilding. Dit kun je doen door verschillende links naar jouw website op andere relevante websites te krijgen.